Fransklærerforeningen jobber aktivt for å fremme franskfaget i skolen. Vi arbeider også for å utvikle et godt samarbeid mellom fransklærere på tvers av alle skoler i Norge og holder jevnlig kurs for fransklærerne. Vi ser nå at NDLA tilbyr flere fremmedspråk slik som tysk, kinesisk og nå også spansk. Fransk er ikke engang på sakslista og vurderes i hvert fall ikke før om flere år. Hvorfor ikke? 

Først og fremst er Nasjonal digital læringsarena (NDLA) Norges ledende produsent av digitale læringsressurser for videregående opplæring. NDLA er et kommunalt oppgavefellesskap som 14 fylkeskommuner deltar i. Kun Oslo står utenfor. Målet til NDLA er å bidra til et inkluderende kunnskapssamfunn der kunnskap er tilgjengelig for alle. Alle læringsressursene deres er derfor åpne og fritt tilgjengelige, og de jobber kontinuerlig for at læringsressursene skal bli universelt utformet. Mange lærere bruker NDLA enten de er på ungdomsskolen eller videregående, hvorfor er ikke faget vårt representert her?  

Målet vårt nå er å få fransk på sakslista og inn på NDLA. Og her trenger vi DEG! 

Fransklærerforeningen anbefaler ALLE å skrive en mail til deres respektive fylkesrepresentanter da disse har muligheten til å fransk inn som læringsressurs hos NDLA. (LES MER: https://ndla.no/about/organisering) Nedenfor har vi redigert en mail, kopier den gjerne og send den videre til deres fylkesrepresentanter i NDLA og gjerne til skoleansvarlige i eget fylke, osv.  (Til info; ikke alle fylker er representert i etter fylkesreformen av januar 2024)

·      Leder av NLDAs representantskap: Vegard Iversen (Trøndelag) vegiv@trondelagfylke.no 

·      Akershus: akershus@arbeiderpartiet.no v/ Heidi Westbye Nyhus

·      Innlandet: Ingrid Tønseth Myhr (Ap): ingridtmyhr@gmail.com

·      Vestfold: Stig Larsen stig.larsen@vestfoldfylke.no

·      Agder: Arne Thomassen (fylkesordfører, H) Arne.Thomassen@politiker.agderfk.no

·      Rogaland: Kenneth Austrått (nestleder i opplæringsutvalget, H) kennethaus@gmail.com 

·      Vestland: Åsmund Bertelsen (leder i hovedutvalg for opplæring og kompetanse, SV) Asmund.Berthelsen@vlfk.no

·      Møre og Romsdal: Erik Brekken erik.brekken@mrfylke.no

·      Troms: Børre Krudtå borre.krudta@tromsfylke.no 

Teksten du kan bruke, eller la deg inspirere av: 

Til fylkesrepresentant xxx( navn på representant) fra xxx (navn på fylke) 

Jeg henvender meg til deg pga. ditt verv som fylkesrepresentant for XXXX i NDLA (Nasjonal digital læringsarena). Jeg ønsker med dette gjøre deg oppmerksom på – og kanskje få noe hjelp fra deg – angående prioriteringer som NDLA gjør ift. valg av fag for utvikling og tilbud av ressurser til videregående skole. 

Jeg er spesielt bekymret over at faget fransk ikke er tilgjengelig hos NDLA. I den norske skolen i dag kan elevene velge mellom flere ulike fremmedspråk, men de fleste skoler tilbyr først og fremst fransk, spansk eller tysk. 

NDLA har tilbud av digitale ressurser for spansk og tysk, men ikke fransk. Det rare er at de har tilbud om kinesisk, selv om nesten ingen velger det språket. Mens fransk velges av 12-13% av elevene, velger 550 kinesisk. Det kan derfor ikke være et økonomisk spørsmål. Er det maktforhold i verden som avgjør? 

En slik diskriminering er ikke akseptabel. På mange måter er språket fransk blitt viktigere i verden; etter Brexit er engelsk et mindre språk i EU og pga. spenningen i verden i dag er fransk interessant i en mer multimodal verden. Og la oss ikke glemme kulturaspektet og økonomien. Selve fremmedspråket fransk vil også berøre andre fagområder som NDLA har, slik som historie, geografi, samfunnsfag, estetiske fag, osv.  

Argumentene er mange, og ser man også videre på studenters språkvalg ser vi at fransk er en god nummer 2 etter spansk (kilde: Samordna opptak, tall innhentet av Fremmedspråksenteret). 

Jeg ser frem til å høre fra deg med håp om et positivt svar. 

Med vennlig hilsen (eget navn)